در بسیاری از نقاط جهان، هنوز بخش عمده قطارها از سوخت دیزل استفاده میکنند. گرچه تلاشهای بسیاری، به خصوص در اروپا، برای کاهش اتکا به این سوخت و حرکت به سمت موتورهای الکتریکی و هیبریدی انجام شده است، اما بر هیچکس پوشیده نیست که الکتریسیته و سوختهای جایگزین کنونی قادر نیستند قدرتی که دیزل فراهم میکند، در اختیار قطار قرار دهند. با این حال، دیزل سوخت سنگینی است که به سختی میتوان در ساختار هیدروکربنی آن تغییری ایجاد نمود و اثرگذاری کاتالیزورها و مواد افزودنی نیز روی آن به شدت محدود است. علاوه بر آن، دیزل به هیچ عنوان با محیطزیست سازگار نیست و سوخت آلودهای به شمار میرود. این موارد در مجموع باعث شده است که طی سالها، به موازات تلاش برای فراهم کردن شرایط جایگزینی دیزل، بخشی از تمرکز نیز روی بهینهسازی این سوخت گذاشته شود.
راه آهن هند، هم به خاطر قدمت ناوگان و هم به خاطر استفاده گسترده از خطوط ریلی در این کشور، یکی از بزرگترین مجموعههای مصرف کننده سوخت دیزل در آسیا به شمار میرود. اکو- نیو، یک شرکت هندی تولیدکننده عمده کاتالیزور سوخت، به کمک فناوری نانو موفق به تولید محصولی برای سوخت دیزل شده است که قادر است ذرات معلق آن را تا 18% و هزینههایش را از 5 الی 7% کاهش دهد که بخش اعظم این کاهش هزینه معطوف بر بهینهسازی مصرف سوخت بوده است. شرکتهای هندی معتبری همچون تاتا استیل، هندوستان زینک و شرکت زغال سنگ هند (که از قطارهای باری برای جابهجایی زغالسنگ استفاده میکنند) این افزونه سوخت را تأیید و استفاده از آن را آغاز کردهاند. این محصول که در قطارهای پرسرعت نیز کاربرد دارد، فرایند احتراق درون سیلندر را بهبود میبخشد، رسوبات هیدروکربنی ناشی از احتراق را از دور محفظه پاک میکند و برای ارتقای بهرهوری موتور، گرمای سیلندر را حفظ مینماید.
اکو- نیو ظرفیت تولید 5 میلیارد لیتر سوخت بهبود یافته از 10 قسمت سریم اکسید، 15 قسمت هیدروکربنهای متعدد و 75 قسمت دیزل را داراست. سریم اکسید موجود به کاهش خروجی نیتروژن اکسید و گوگرد اکسید کمک میکند که جزو مضرترین فراوردههای فرایند احتراق دیزل به حساب میآیند. همچنین، این افزونه به اکسید شدن کربنمونوکسید درون موتور کمک میکند که گازی سمی و یکی از مشکلات عمده قطارهای دیزل میباشد.
این شرکت اعلام کرده است که تنها 1 لیتر از این افزونه در هر 4000 لیتر دیزل نیاز است که باعث شده است اکو- نیو به دنبال مشتریان بزرگتر بگردد. این شرکت طی سال گذشته میلادی حدود 4 میلیون دلار سرمایهگذاری داشته و حدود 24000 لیتر از این افزونه را به فروش رسانده است که آمار قابل قبولی برای یک محصول نوپا و تقریباً ناشناخته محسوب میشود.
هدف این شرکت در حال حاضر شرکتهای ریلی دولتی و خصوصی غرب آسیا است که تقریباً همگی، من جمله ایران، سیستم ریلی دیزل به نسبت کهنسالی داشته و از هر گونه کاهش در هزینههای خود استقبال میکنند. با توجه به هزینههای متعدد تعمیرات بخش ریلی، استفاده از چنین محصولاتی میتواند برای صنعت ریلی کشور سود قابل توجهی داشته باشد.